063 11 99 100

Promovisanje lokalnog biznisa na lokalnom tržištu

Promovisanje lokalnog biznisa na lokalnom trzistu

Promovisanje lokalnog biznisa na lokalnom tržištu

Više puta nam se desilo da dok smo se vozili kroz Srbiju na radiju sa nacionalnom frekvencijom čujemo reklamu firme iz Subotice a u tom trenutku prolazimo kroz Niš.

Naravno, očekivali smo da pomenuta firma nudi usluge i prodaju robe na teritoriji cele Srbije, bili smo dokoni i proverili ali nažalost to nije bio slučaj.

Sa druge strane nedavno smo čuli od firme iz Jagodine da ne znaju kako da se reklamiraju online jer oni rade samo u tom gradu i susednim sa maksimalnim radijusom od 35 km.

Sve ovo nas je navelo na napišemo članak kako da promovišete lokalni biznis na lokalnom tržištu.

Lokalni biznisi treba da se reklamiraju lokalno koristeći sve dostupne kanale, online i offline, preko lokalnih medija, lokalne televizije, radija, novina, časopisa i bilborda, ali i preko Facebooka i Googla.

U nastavku ćemo objasniti zašto i gde…

Prvo je važno da znate kome i gde prodajete, a onda se postavlja pitanje na koji način, kako, zašto i na kom mestu.

Sa finansijskog aspekta oglašavanje na lokalnim medijima je isplativije zbog niže cene u odnosu na nacionalne medije dok je ciljna grupa upravo ona koja konzumira lokalne medije.

Spoj online marketinga i tradicionalnog marketinga je dobitna kombinacija, samo ako lokalni biznisi znaju kako da jedan i drugi oblik marketinga maksimalno iskoriste i time ostvare dobit.

Krećemo, vežite se…

Iskoristite potencijal lokalnih internet portala

U svakom kraju, naselju ili gradu je izražen lokal patriotizam, upravo zbog toga su oni vrlo zainteresovani šta se dešava u njihovom gradu ili delu grada i zbog toga treba iskoristiti prednosti lokalnih internet portala.

Za razliku od lokalnih internet portala, nacionalni portali kao što su Blic.rs  ili b92.net često ne mogu da isprate sva dešavanja, posebno ne vesti koje nisu zanimljive a korisne su. Sa druge strane oglašavanje na nacionalnim portalima je skuplje u odnosu na oglašavanje na lokalnim portalima.

Danas mnogi gradovi imaju svoje lokalne portale koji su se pokazali kao veoma efikasan način za promovisanje lokalnih biznisa.

Navešćemo samo neke primere, Niš i jug Srbije imaju fantastične Južne Vesti , Novi Sad i okruženje imaju 021.rs ,  Subotica i njen region imaju Subotica.com, Kruševac ima 037info itd.

Kao što smo ih mi lako pronašli, isto tako mogu uraditi i drugi.

Beograd kao milionski grad ima takođe lokalne portale i to su najčešće portali naselja na obodu grada u kojima građani imaju osećaj da su zaboravljeni od strane nadležnih i gde je pomennuti lokal patriotizam izaženiji.

Na primer: Obrenovac, Vranić, Mala Moštanica, Meljak imaju Lokalne Novine, za Ledine i Surčin je Moja baza , Borča i leva obala imaju portal Leva Obala Beograda Info itd.

Zašto se oglašavati na lokalnim portalima?

  • Oglašavanje na lokalnim internet portalima je jeftinije u odnosu na reklamiranje na nacionalnim portalima;
  • Potencijalni kupci prate vesti sa lokalnih portala;
  • Lokalni biznis može očekivati više poziva i poseta objektu, kao i prodaje reklamiranjem na lokalnom portalu;
  • Zato što kupci koji se nalaze na određenoj teritoriji će pre otići u najbližu radnju i kupiti to što im treba nego da idu u drugi grad, jer štede svoje vreme i novac;
  • Veća je verovatnoća da će nakon što su videli reklamu na lokalnom portalu, čuti i preporuku od svog komšije za određeni proizvod ili uslugu koju žele kupiti.

Lokalne TV stanice se gledaju u lokalu

TV reklame nikad neće umreti jer imaju ulogu da stvaraju potrebe i kreiraju navike potrošača.

One imaju efekta ako se često ponavljaju jer na taj način ulaze u glavu potrošača koji će poželeti da proba taj proizvod ili uslugu.

TV reklame nemaju efekta ako se prikazuju samo jednom ili samo jedan dan. One moraju da se emituju kako bi stvorile potrebu kod svoje ciljne grupe za određenim proizvodom ili uslugom.

Stoga bi sve lokalne firme koje to mogu sebi da priušte, trebalo bi i na taj način da budu vidljive svojim kupcima.

Ako ne dođe u kratkom roku do povećane prodaje, bar će brend postati poznat u tom lokalnom području, a gradnja brenda je izuzetno bitna za svaki lokalni biznis.

Ovde imate Spisak svih televizijskih stanica u Republici Srbiji.

Zašto je preporučljivo da lokalni biznis ima lokalne TV reklame?

  • Jer se obraća ciljnim potrošačima na ciljnoj teritoriji;
  • Zato što je moć lokalne televizije velika na lokalu;
  • Brzo može da se izgradi brend;
  • Pokreće se marketing od usta do usta.

Lokalne radio stanice su još bolje

Lokalne radio reklame su sigurno jeftiniji način oglašavanja u odnosu na lokalne TV stanice i prednosti lokalnih radio stanica treba iskoristiti.

Pre nego što se biznis odluči na ovakvu vrstu reklame, potrebno je da spozna ciljnu grupu koja sluša taj određeni radio, koje emisije najviše sluša, kao i vreme u koje sluša radio.

Većini je dobro poznata regionalna radio stanica Radio Dženarika koji se najviše sluša u Šumadiji ili radio stanica Radio Krajina za region Negotina itd.

Mnoge lokalne radio stanice imaju i svoje portale, što znači da je moguće reklamirati se i na lokalnom radiju i na njihovom portalu, npr. Radio Dunav.

Da ne bi sve nabrajali ovde imate listu svih radio stanica u Srbiji, pa iskoristite na najbolji mogući način.

Online marketing lokalnog biznisa

Lokalnim biznisima je potrebno da grade brend, da stvaraju potrebe kod ciljnih potrošača, kao i navike i zbog toga je spoj online i offline marketinga neophodan.

Pitanje je samo koliko je svaka lokalna firma spremna da uloži u svoj marketing kao i kako to radi.

Uvek je dobro osvrnuti se na konkurenciju i sagledati kako se konkurencija bori na lokalnom tržištu.

Ukoliko konkurencija nema percepciju o tome šta treba da radi na polju marketinga, kako i kome da bude vidljiva, tim bolje jer tad lokalni biznis ima više prostora za osvajanje ciljnih potrošača.

Online marketing ima određene prednosti za lokalni biznis:

  • Trenutno je povoljniji od offline ogašavanja;
  • Ima mnoštvo opcija za targetiranje potencijalnih kupaca;
  • Merljiv je.

Lokalna vidljivost na Google

Prošle godine smo se našli u Sjenici i dobili preporuku za dve poslastičarnice, ali nismo pažljivo slušali gde su jer smo se vodili sa tim da ćemo ih jel te lako naći.

I tako šetajući smo naišli na jednu, ali na drugu nismo iako smo došli do kraja Korzoa. Tada smo pokušali da ih nađemo na Google mapi, ali ih nismo našli jer ih nije bilo. Tačnije bilo je neobično malo obeleženih lokacija, iako je u pomenutom delu lokal do lokala.

Ukoliko lokalni biznisi žele da ih pronađu i oni ne znaju za njih potrebno je da je koristiti Google My Business.

Google My Business je alat za predstavljanje lokalnog biznisa jer nudi sve bitne informacije za potencijalne kupce, a to su adresa, tačna lokacija, radno vreme, telefon, sajt, slike, čak i recenzije od zadovoljnih i nezadovoljnih kupaca.

Informacije iz Google My Business se prilagođavaju lokalnim ciljnim kupcima. Pomenuti lokalni biznis će se prikazati u pretrazi kada neko pretražuje pometi biznis odnosno kada neko pretražuje pomenutu delatnost na toj lokaciji.

Pretraga na Google je odavno lokalna tačnije na osnovu lokacije se prikazuju rezultati u pretrazi, što znači da za istu traženu ključnu reč u Somboru, Užicu i Boru neće biti prikazani isti rezultati.

Lokalnim biznisima defiitivno nedostaju ovakve informacije koje su potrebne ciljnim kupcima.

Zašto je bitno da lokalne firme imaju Google My Business?

  • Kupci će ih brže naći bilo preko mobilnih ili pretraga preko računara;
  • Ciljni kupci će brzo dobiti sve potrebne informacije koje ih u tom trenutku zanimaju, a to su adresa i radno vreme i telefon;
  • Kupci će videti slike te lokalne firme, pa će je prepoznati lakše kad je budu tražili;
  • Lak je za postavljanje;
  • Bitno je samo da lokalni biznis ima fizički radnju ili kancelariju gde obavlja svoju delatnost;
  • Google my Business je besplatan;
  • Dobar je za lokalni SEO;
  • Ako lokalna firma ima dobre ocene od strane kupaca, to je bolje za privlačenje novih;
  • Kupci će da vide proizvode koje traže a koje lokalni biznis nuditi na slikama.

Za lokalne biznise koji nemaju sajt, postoji mogućnost u okviru Google My Business-a da se sajt napravi jednim klikom.

Postoje mnogobroji razlozi zašto treba koristiti ovu besplatnu opciju kako bi lokalni biznis bio vidljiv kupcima koji traže ono što im treba na Google-u i nijedan razlog protiv ovakvog načina oglašavanja.

Oglašavanje na Facebook-u je obavezno za lokalni biznis

Facebook oglašavanje je nudi mogućnost da izvršite lokalno targetiranje u određenom radijusu, što je njegova najveća prednost kada su u pitanju lokalni biznisi.

Svaki lokalni biznis može ciljati tačnu lokaciju, na primer ovako:

Naravno, radijus se može dalje podešavati u skladu sa ciljevima oglašavanja.

Bez online marketinga na Facebook-u lokalni biznisi neće biti vidljivi lokalnim kupcima bez obzira što imaju samo otvorene Facebook stranice, jer je organski doseg na Facebook-u mnogo mali bez reklamiranja.

Takođe, lokalno oglašavanje putem Facebook-a se može iskoristiti za kreiranje remarketing publike za Google Ads kampanje.

Bonus tips: Brzina odgovora preko Facebooka je veoma važna

Na svakoj Facebook stranici sa desne strane postoji podatak koliko je stranica odgovorna i ažurna u brzini odgovora na pitanja potencijalnih kupaca.

Iz našeg iskustva se pokazalo da stranice koje imaju odličnu brzinu odgovora su imale više upita u Inbox od stranica koje ne odgovaraju brzo na poruke.

Samim tim pomenuta stranica tj. lokalni biznis je imao više prodaja i potencijalnih klijenta u odnosu na one koje nisu odgovarale kupcima brzo.

Ukoliko je firma brza u odgovaranju, spremna da potencijalnim kupcima pomogne a ne samo da proda, to će kupci ceniti.

Kad se kupcima odgovara na poruke oni su zadovoljni, kada su odgovori brzi oni su još više zadovoljni jer to druge firme ne rade, zato budite brzi u svojim odgovorima.

Zaključak

U ovom tekstu smo opisali dobre razloge zbog kojih se treba raditi na online i offline marketingu, sad su na redu vlasnici lokalnih biznisa, osobe zadužene za marketing u lokalnim firmama da se pokrenu i nešto malo više urade za svoj razvoj.

Sa druge strane ovo je predlog za sve marketing agencije da uključe sve kanale komunikacije kako bi svojim loklanim klijentima pružili maksimalne rezultate. Ne mora to biti samo offline ili samo online, već kompletan marketing miks.

Do sledećeg čitanja, veliki pozdrav.

Bojan Krstić on BehanceBojan Krstić on EmailBojan Krstić on FacebookBojan Krstić on InstagramBojan Krstić on Linkedin
Bojan Krstić
Full Stack Digital Marketar u Bit Media Digital Advertising doo
Više od 17 godina iskustva u Internet marketingu je omogućilo da postane stručnjak u mnogim oblastima digitalnog marketinga. Kada bi hteli da opišemo njegovo zanimanje u jednoj tituli to bi bilo Full Stack Digital Marketar. Takođe je jedan o vlasnika marketing agencije Bit Media Digital Advertising.
Jelena Rakovac on FacebookJelena Rakovac on InstagramJelena Rakovac on Linkedin
Jelena Rakovac
Digital Marketing Specijalist u Bit Media Digital Advertising doo
Više od 10 godina se bavi digitalnim marketingom, a njena polja interesovanja su Google Ads i SEO. Od porodične firme, preko predavača na obukama internet marketinga, svoju karijeru trenutno gradi u Bit Media Digital Advertising d.o.o.

Vaše mišljenje nam je važno