063 11 99 100

Kako mala digitalna marketing agencija da preživi doba korone

Kako mala digitalna marketing agencija da preživi doba korone

Vremana su teška za sve, mali imaju male probleme, veliki velike ili bi barem tako trebalo biti. Obzirom da smo mala digitalna marketing agencije to će i biti naš fokus u ovom tekstu i na agencije u koje posluju u Srbiji.

Ljudi su najvažniji resurs svake firme i samim tim prvo na njih treba obratiti pažnju, a potom i na klijente jer upravo oni donose novac za zaposlene.

U momentu kada je u Srbiji proglašeno vandredno stanje, odmah sutradan je naše usluge otkazalo 30-40% naših klijenata i to su naravno bile delatnosti koje su najviše pogođene.

Drugi otkaz je usledio sad početkom aprila, gde je opet jedna trećina otkazala, što znači da sad imamo samo 20-30% klijenata koji treba da pokriju 100% troškova.

Da li je to moguće, pa naravno da nije…

Smanjenje troškova

Upravo zbog toga što nije moguće sa smanjenim brojem klijenata pokriti sve troškove agencije, potrebno je iste smanjiti.

Idemo prvo od mera koje je uvela NBS – moratorijum na kredite. Ovo znači da agencija koja ima kredite može da odahne dok traje trenutna situacija tj. 3 meseca minimum. Kamata će od banke biti obračunata naravno ali taj iznos je zanemariv.

Troškovi zakupa poslovnog postora (lokal ili stan nije važno) i režije. Niti jednoj digitalnoj marketing agenciji sada poslovni prostor nije potreban jer zaposleni rade od kuće, pa imamo dve opcije:

  • Prva je da otkažete prostor, preselite kancelarijski nameštaj u neki magacin ili garažu u kojem je kirija i režija dosta niža, a još bolje ako imate gde da iste da skladištite onda tog troška nema.
  • Druga opcija je da pregovarate sa vlasnikom prostora dogovorite da ne plaćate kiriju dok traje vandredno stanje, već samo režiju. Ovaj dogovor je win win jer u tom slučaju ne morate da plaćate selidbu kancelarijskog nameštaja, odnosno magacin ili garažu ako nemate gde da skladištite. Mnogi  vlasnici će prihvatiti ovu opciju, obzirom da u tom slučaju nemaju prihod od kirije, ali nemaju ni trošak režije, dok su realno svesni da će u doba korone teško iznajmiti poslovni prostor.

Otkazivanje svih dodatnih online alata, pretplata, vašeg marketinga i slično. Obzirom da vama većina otkazuje vašu uslugu, morate i vi otkazati drugima, jer je sve ovo lančana reakcija.

Nažalost kako sada stoje stvari za mart ne možemo odložiti plaćanje poreza na zarade i doprinose, akontacije poreza na dobit i druge troškove. A opet sa druge strane polovinu marta samo radili “normalno” pa će, nadam se, mnogi moći da pokriju sve troškove iz prethodnog meseca.

U aprilu je situaciju malo drugačija jer je država odobrila odlaganje poreza na zarade i doprinose, plaćanja akontacija poreza na dobit za drugi kvartal, pa će oni koji se opredele da koriste ovu meru moći da odlože sve do početka 2021. godine.

Agencija koja ne bude moga sve da izmiri do početka 2021. godine ima mogućnost daljeg odlaganja plaćanja svih gore troškova najduže do 24 meseca bez obaveze plaćanja kamate i to na zahtev poreskog obveznika.

Troškovi osnovnih potreba zaposlenih u kancelariji sada ne postoje jer rade od kuće. Preostali su troškovi knjigovođe sa kojima takođe možete dogovoriti win win a to je redukcija cene jer će u aprilu biti manje računa i slično, ali će biti obračuna plata.

Obaveze PDV mogu samo odložiti firme koje doniraju, stoga je ovo trošak koji ne možemo odložiti. Ali stavka PDV ne bi trebala biti problem jer svi naplaćujemo usluge na cenu koju želimo dodamo +20% PDV.

Plate zaposlenih – trošak ili investicija

Iako su plate zaposlenih u bilansima svake agencje na strani troškova. U praksi to nije tako jer su ljudi najvažniji resurs, samim tim oni nisu trošak već investicija koju trebamo zadržati.

Za mart je neophodno isplatiti pun iznos zarade, dok za april možemo “očekivati pomoć od države” odnosno isplatu pomoći u visini minimalne zarade za svakog zaposlenog za vreme trajanja vanrednog stanja, pod uslovom da firma nije otpustila više do 10% zaposlenih.

Plate zaposlenih u agencijama su više od minimalnih zarada, sto ga je potrebno pregovarati sa zaposlenima oko plate. Zvuči loše, ali to je realnost…

Nemojte misliti da je ovaj korak loš potez, sve firme u svetu su prinuđene da pregovaraju jer im u suprotnom preti bankrot.

Obih posla svih zaposlenih se smanjio pa je nekako logično da prihvate određeno smanjenje plata koje će omogućiti dužu likvidnost agencije.

Zaposleni koji ne želi da pregovara, u suštini i ne treba da bude vaš zaposleni u budućnosti.

U tom slučaju agencija zaposlenog ne sme otpustiti jer nema pomoći od države, ali istog može angažovati da radi 100% vremena, dok oni koji su spremni za dogovor mogu raditi “ništa” i dobijati umanjenu platu.

Ukoliko agencija totalno ostane bez mesečnih klijenata, a zaposleni bez radnih zadataka na osnovu državne pomoći mogu očekivati minimalac i tako zadržati posao, dok će agencija moći da odloži poreze i doprinose. Cilj u ovom periodu i jesta zadržati radna mesta i likvidnost agencije.

Mislim da niti jedna agencija neće ostati bez svih klijenata jer određeni biznisi funkcionišu, otežano ali funkcionišu.

Na osnovu istraživanja koje je sproveo WordStream trećina industrije ima povećanje tražnje, druga trećina sa određenim oscilacijama i poslednja trećina uopšte nama potražnje (sve industrije i ceo članak možete pročiti ovde).

Uvek će postojati manji broj određenih klijenata sa kojima možete sarađivati i dalje.

Na osnovu ovoga možemo zaključiti da je potrebno imati sredstava na računu za likvinost od minimum 2 do 3 meseca kako bi digitalna marketing agencija mogla da preživi doba korone.

Ukoliko verujete u rad svoje agencije i ljude sa kojima istu razvijate, razmislite o kreditima za likvidnost, jer u trenutku kad su nam potrebne finansije – krediti banaka su jedan od načina.

Jedna od mera koja se sprema kao podrška privredi uključuje i povoljne namenske kredite za likvidnost i obrtna sredstva, sa kamatom od 1% za koje će firme moći da apliciraju do kraja 2020. godine. Grejs period na njihovu otplatu biće 12 meseci, odnosno godinu dana. Ovo neka svima bude poslednja opcija…

Radite na sebi i sve što inače ne stižete od previše posla

Iskren da budem meni malo nedostaje motivacije, ali mesta za odustajanje nema. Dogovorite sa zaposlenima da ispravite sve manjkavosti koje ste primetili u radu poslednjih nekoliko meseci ili kvartala.

Možete rešiti probleme u komunikaciji, izveštavanju, načinu rada itd. Takođe, možete se edukovati, međusobno prenositi znanja, ali i učiti na ogromnom broju kurseva koji su sada “besplatni”.

Analizirajte učinjeno i urađeno, pronađite anomalije i iskoristite ih u budućnosti da budete još bolji.

Pokušajte da pokrenete “sopstveni projekat” u okviru agencije koji će moći da vam obezbedi potencijalne prihode. Budite kreativni, pretvorite problem u priliku i budite drugačiji. Obzirom da znate da razvijate biznis za druge, onda bi to trebalo da znate i za sebe 😉

Pokušajte da budete društveno odgovorni, ponudite svoje resurse drugima, nevladinim i vladinim organizacijama, pojedincima, volonterima i slično. Budite društeveno odgovorni, budite agencija za primer.

I znajte jedno nakon svake pandemije (krize), važe zakoni prirode iliti što bi Darvin rekao “Ne opstaju najjači pripadnici jedne vrste, niti najinteligentniji, nego oni koji se najbolje prilagođavaju promenama“.

Srećno nam svima bilo!

Bojan Krstić on BehanceBojan Krstić on EmailBojan Krstić on FacebookBojan Krstić on InstagramBojan Krstić on Linkedin
Bojan Krstić
Full Stack Digital Marketar u Bit Media Digital Advertising doo
Više od 18 godina iskustva u Internet marketingu je omogućilo da postane stručnjak u mnogim oblastima digitalnog marketinga. Kada bi hteli da opišemo njegovo zanimanje u jednoj tituli to bi bilo Full Stack Digital Marketar. Jedan o vlasnika digitalne marketing agencije Bit Media Digital Advertising.

Vaše mišljenje nam je važno