Baneri su danas najrasprostranjeniji oblik oglašavanja na internetu i nalaze na svim sajtovima koji objavljuju sadržaj.
Možete ih videti na medijskim sajtovima, blogovima, oglasnim sajtovima i drugim posećenim sajtovima. Baneri imaju za cilj da vas namame da kliknete na njih i posetite sajt oglašivača.
Postavlja se pitanje da li klikćete na banere ili vas jednostavno nerviraju?
Ako su baneri vizuelno privlačni, zanimljivi, pa i ako Vas oraspolože ili nasmeju, sigurno ćete kliknuti na njih. Istina je da su ljudi umorni od dosadnih oglasa koji se ne odnose na njih ili su neodređeni.
Popularnost internet je danas dovela do toga da prenatrpan banerima na koje niko ne reaguje.
Ko su ljudi koji kliknu na banere?
Istraživanja pokazuju da 39% ljudi koji kliknu na baner su najčešće oni koji su već pokazali interesovanje za određeni proizvod/uslugu ili baner koji je izazvao njihov interes za proizvod koji prethodno nisu ni razmatrali.
Što znači da ukoliko postavite banere na pogrešno mesto, na pogrešnom sajtu i ciljate pogrešne ljude onda ste on investicije u ovakvu vrstu oglašavanja napravili samo trošak.
Naravno, nekada cilj kampanje i nije da potencijalni kupci kliknu na oglas već da isti vidi što je moguće veći broj ljudi npr. brending kampanje.

Klikovi nisu jedini problem sa kojima se baneri suočavaju. Evo nekih još problema sa kojim se susreću:
- Vidljivost: Baneri koje nikada niko ne vidi;
- Prevare sa klikovima: Web stranice koje prikazuju lažne klikove na banerima;
- Botovi: Automatizovane skripte koje pretražuju internet i klikću na banere oglašivača;
- Umor publike: Ljudi su naučili da ignorišu banere;
- Ad Blokeri: Kako sve više i više ljudi pokušava izbeći neželjene banere, sve više se instaliraju Ad Blokeri koji sprečavaju prikazivanje reklama.
Sve ovo je dovelo do toga da većina nas potpuno ignoriše oglase sa strane, iznad ili ispod sadržaja koji pokušavamo da pročitamo ili odgledamo.
Da se vratimo malo u prošlost…
Kako je izgledao prvi baner i kakve je rezultate postigao?
Prvi reklamni baner imao je stopu klikova neverovatnih 44% i sve ih je slao na sajt kompanije AT&T koji je tada obećavao budućnost u kojoj možete čitati knjige, dobiti uputstva, slati faksove, plaćati alate, kupovati stvari, gledati filmove, prisustvovali sastancima i to sve online! Zvuči fenomenalno za 1994. godinu, zar ne?
Evo kako je izgledao PRVI BANER na internetu:
Ovaj baner se pojavio 25. oktobra 1994. godine na hotvired.com i tokom četiri meseca je ostvario CTR pomenutih 44%.
Postavlja se pitanje „Zašto je ovaj baner radio mnogo bolje od današnjih banera na koje klikne samo 5 od 10.000 ljudi koji ih vide?“ Zašto je taj prvi baner generisao više klikova sa samo 12 prikazivanja nego što prosečan baner danas generiše sa 10.000? Šta je dovelo do toga da se „uništi“ jedan od vizuelno zanimljivih oblika reklamiranja?
5 prednosti koje je imao prvi baner a današnji nemaju:
- bio je nešto novo i drugačije;
- konkurencija je bila niska;
- korisnici interneta još nisu razvili banersko slepilo;
- nije bio samo prazno obećenje;
- stvoren je sa dobrim namerama prema potrošačima.
Šta možemo naučiti iz iskustva sa prvim banerom?
AT & T-ova poruka 1994. godine je izgledala vizuelno fantastično da je bilo gotovo nevažna šta poručuje. Kompanija je stvorila „vi želite“ doživljaj i odmah ga ostvarila klikovima putem banera. Ova kompanija je banerom htela da pokaže moć interneta i AT&T sposobnost da kupcima pomogne da ga iskoristi.
Ipak, bilo je lako 1994. godine biti privlačan sa banerom. Na celom svetu bilo je malo oglašivača koji su se reklamirali putem banera.
Međutim, preko noći svet se promerio a to preko noći je 25 godina.
Stotine milijardi dolara i milioni oglašivača su preplavili internet. Industrija je sve više i više tražila talenate koji nisu pratili rast te tražnje, pa su brzina plasiranja baner oglasa i niski troškovi zamenili talenat i kvalitet kao najvažniji kriterijum za uspeh.
Počeli su da se pojavljuju svakavi baneri, da iskaču sa svih strana, da nas prekidaju dok nešto gledamo i da nas bombarduju na gotovo svakom sajtu koji posetimo. Čak smo počeli da izbegavamo gledanje u desnu stranu web stranice na računaru, što se još naziva i „banersko slepilo“.
Banersko slepilo je fenomen u upotrebljivosti sajta, gde posetioci veb sajta svesno ili nesvesno ignorišu informacije slične banerima.
Pomenuti termin „banersko slepilo“ su 1998. godine izmislili Jan Panero Benway i David M. Lane kao rezultat testova upotrebljivosti sajta gde je većina ispitanika svesno ili nesvesno ignorisala informacije koje su predstavljene u banerima.

Zašto su klasični baneri doživeli neuspeh?
Broj ljudi u svetu koji koriste web porastao je sa 30 miliona 1994. na više od 4,2 milijardi danas. Količina sadržaja na internetu rasla je rapidno. Danas svakog minuta više je Google pretraga nego što je bilo ljudi na internetu 1994. godine. Svakog minuta, ima 10 puta više poruka koje su poslate putem interneta nego što ih je bilo na internetu za celu 1994. godinu.
Pogledajte 97 zanimljivih statistika o korišćenju interneta i društvenim mrežama
Na taj način porastao je i broj reklama koje su usmerene ka svim posetiocima sajtova. Ipak i pored svega, očekuje se da će format prikaza baner oglasa rasti za 7% ove godine.
Zaboravili smo da je prva lekcija koju smo naučili u marketingu jeste da stavimo kupca na prvo mesto i da pokušamo da uđemo u njihove cipele. Sa oglašavanjem putem klasičnih banera to očigledno više nije slučaj.
Gde se krije rešenje?
Stvaranje efikasnog i atraktivnog banera koji treba da privuče pažnju korisnika nije lako. Na prvom mestu, baneri se takmičite protiv brojnih drugih faktora na sajtu koji se takođe nadmeću za istu pažnju.
Pored toga, ono što ga čini jednako teškim u pogledu banera je to što se oni moraju izdvojiti među milionima koje se stvaraju svake godine.
Baner mora biti kreativan, ali i njegov cilj mora biti očigledan: postizanje većeg broja klikova ili impresija. Stoga, zaboravite na komplikovane animacije ili preopterećenje dizajna sa previše elemenata.
Što je dizajn jednostavniji, to je bolje, u dostupnom prostoru važno je brzo preneti bitne stvari. Ovo je jedini način da privučete pažnju korisnika i da ih navede da kliknu na poziv na akciju.
8 najčešćih grešaka u banerima su:
- Korišćenje previše teksta ili nerazumljivog tekst
- Ne korišćenje fotografija visoke rezolucije
- Neprofesionalan dizajn banera. Dizajn banera zahteva iskustvo. Iako to možda ne izgleda tako, mnogo elemenata ide u pravljenje dobrog banera i njima se mora rukovati na pravi način.
- Nema jasnog i ubedljivog poziva na akciju
- Baner koji nema ništa zajedničko sa lokacijom gde se prikazuje
- Baner koji vodi na korisnika na lošu odredišnom stranicom (landing page)
- Ulaganje previše novca u pogrešne kampanje banera
- Ne izvođenje A / B testiranja. Jedna od velikih prednosti digitalnog marketinga je da možete koristiti A / B testiranje da biste analizirali koji od vaših oglasa (banera) najbolje funkcioniše.
Prava osoba u pravom trenutku
Ljudi danas generalno imaju veća očekivanja od oglasa nego ranije, jer žele sve sad i odmah. Nikada nije bilo važnije prilagoditi oglasne poruke pravoj osobi u pravom trenutku.
Da bi maksimalno iskoristili oglašavanje putem banera potrebno je uraditi 3 stvari:
- doći do prave publike u pravom trenutku
- prikazati pravu poruku u pravom trenutku
- optimizovati oglase radi boljeg učinka
Sve gore navedeno nismo mi smislili a sve je moguće sa Google Ads Display remarketing kampanjama na osnovu kojih vaše banere prikazujete ljudima koji su već po Vašem sajtu tražili određeni proizvod ili uslugu. Odnosno kreiranje banera na koje ljudi klikću.
Ako ste ikada posetili booking.com, videli ste da su oglasi nekog hotela za koji ste pokazali interesovanje, počeli da Vas „jure“ po ostalim sajtovima koje posećujete, pa ste opet kliknuli na taj baner i opet pogledali šta taj hotel nudi.
Remarketing baneri mogu imati i prosečan CTR od 1% što je 20 puta više od klasičnih banera.
U ovom tekstu naglasak je na banerima, stoga ćemo u nekom od narednim tekstovima detaljnije objasniti kako funkcioniše remarketing Google Display Ads.
Savremeni tipovi banera

Za mnoge brendove privlačenje pažnje potrošača na neposredan i zanimljiv način postaje sve veći izazov, jer tradicionalne forme oglašavanja na internetu polako dostižu svoj maksimum.
Upravo zbog toga su se razvile nove forme orglasa koje treba da utiču na efektnije prenošenje željenih poruka.
Neki od njih su interaktivni baneri poput Floater, Roll-down i Roll-over, brendirane pozadine Peel off, kao i novi vizualni prikaz reklama kroz Takeover i Flashtalking animacije.
Neke od primera nestandardnih formata banera i kreativnih kampanja možete videti ovde.
Zanimljiva statistika vezana za banere kaže ovako:
- Prosečan CTR u 2018-oj na Google oglasima na mobilnim uređajima u svim industrijama je iznosila 0,60% na Display mreži.
- 15% ljudi veruje u baner oglase u odnosu na 29% koji veruju TV reklamama.
- Rast baner oglasa u 2017. godini bio je + 7%, uprkos velikom padu CTR-a.
- Prosečna stopa klikova u Google Ads-u u svim industrijama je 0,46% za Display.
Zaključak
Ljudi ne klikću na banere jer im nisu dovoljno zanimljivi i jer nisu namenjeni njima. Ukoliko želite da ljudi reaguju na vaš baner potrebno je da oni budu kreirani od strane profesionalaca, da budu kreativni i da ih prikažete ljudima koji imaju interesovanje za pomenuti proizvod ili uslugu. U suprotnom oglašavanje banerima će biti neefikasno.
Ako ste više zainteresovani za oglašavanje putem Instagram storija, onda pročitajte tekst o korisnim alatima OVDE. Lepe misli vam želimo do sledećeg ponedeljka.
Ostavite odgovor