Potencijalan kupac je preko određenog kanala komunikacije došao na internet prodavnicu da pogledao je proizvod koji je tražio, međutim do kupovine nije došlo i to se dešava sa 98-99% saobraćaja na internet prodavnicama.
Svi mi doživljavamo svet na svoj način, uglavnom drugačiji način. Za svakog pojedinca stvarnost se zasniva na ličnim potrebama, željama, iskustvima, vrednostima itd. Stvarnost je za pojedinca samo ono što on percipira da postoji ili se događa. Pojedici deluju na osnovu svojih opažanja a ne na temelju objektivne realnosti.
Sa aspekta marketinga važne su percepcije potrošača kao proces od njegovog poznavanja do objektivne stvarnosti. Zato se i kaže percepcija je realnost jer za potrošača ono što on zamišlja predstavlja bazu na osnovu koje on donosi odluke, način na koji kupuje i konzumira proizvode.
Upravo donošenje odluke o kupovini zavisi od velikog broja faktora, zato ćemo se mi danas posvetiti jednom, a to je kakav opis proizvoda treba da bude na internet prodavnici?
Idemo redom…
Šta je opis proizvoda?
Opis proizvoda je copy koji opisuje karakteristike i prednosti proizvoda. Cilj opisa proizvoda je da pruži kupcu dovoljno informacija o proizvodu koji je tražio guglajući.
Da biste napisali opis proizvoda koji prodaje, morate odgovoriti na sledeća pitanja:
- Koji problem rešava vaš proizvod?
- Kakve koristi ima kupac od korišćenja vašeg proizvoda?
- Šta vaše proizvode čini jedinstvenim na tržištu?
Da li treba uvek pisati opise proizvoda?
Informisanje potrošača predstavlja proces putem kojeg potrošači primaju, uočavaju, razumevaju, prihvataju i memorišu razne podatke, informacije i na osnovu toga donose odluke o kupovini.
Stoga je najbolje da testirate web stranice vaše internet prodavnice sa i bez opisa. Nekim proizvodima je potreban opis, nekim nije, mada kupci vole da pročitaju nešto malo više o proizvodu koji žele kupiti.
Opis proizvoda utiče na bolje korisničko iskustvo ( UX – user expirience ), samim tim i kupovinu.
Naša iskustva sa prodajom na internet prodavnicama kažu da je bolje da imate opise proizvoda jer se kupci na opisima zadržavaju a često znaju i da pozovu telefonom ako im nešto nije jasno ili im treba savet, pa ih i tad možete pretvoriti od onog koji gleda u onog koji kupuje.
Zašto bi trebalo da imate opis proizvoda na internet prodavnici?
Zbog bolje SEO optimizacije vaše internet prodavnice. SEO optimizovani opisi proizvoda mogu poboljšati rang vaše internet prodavnice na pretraživačima poput Google-a.
Opis proizvoda treba da sadrži ključne reči.
Opisi proizvoda mogu da edukuju kupca o proizvodu i da ponude dodatne informacije o proizvodu, a sa dodatnim materijalima, slike i video, efekat je još jači.
Na primer, verovatno ne biste kupili televizor gledajući samo sliku, već sve njegove tehničke karakteristike ali i sam opis proizvoda.
Ovo se takođe odnosi i na odeću. Neki ljudi su možda alergični na određene tkanine i moraju znati materijal odeće koju prodajete. Pružanje ključnih informacija o proizvodima internet kupcima štedite njihovo vreme zbog čega su prvenstveno i odlučili da kupuju na interntu.
Da bi vaš opis proizvoda na internet prodavnici bio WAU, između ostalog, koristite reči koje pokreću na akciju.
10 moćnih reči u opisu proizvoda su:
- Sada
- Novo
- Predstavljamo
- Neverovatno
- Senzacionalno
- Revolucionarno
- Čudo
- Magija
- Brzo
- Požuri
Upotreba gore navedenih reči može vam pomoći da zadržite pažnju potencijalnom kupcu i da ga podstaknete na razmišljanje o kupovini proizvoda.
Koristite reči koje pokreću emociju ( emotivne okidače ).
Reči koje pokreću emociju:
- Strah
- Krivica
- Verovanje
- Vrednost/cena
Reči koje ne treba koristiti:
- Vodeći na tržištu
- Inovativni
- Najbolji
- No 1
Izbor određenih reči može da bude loš ako reči nisu tačne.
Koristite u svom opisu reč inovativni ako je proizvod inovativan i tad ta reč nije loš izbor pošto je tačna.
Važno je da opis proizvoda bude tačan, iskren i transparentan.
Reći da je proizvod besplatan ako nije je laž koju ne treba koristiti, a reći da je proizvod najboljeg kvaliteta kada imate bezbroj pritužbi na kvalitet proizvoda neće navesti ljude da kupe vaš proizvod.
Na primer, ako potencijalni kupci primete da ih obmanjujete sa netačnim opisom, oni to lako mogu pomenuti u svojoj recenziji na Google-u ili Facebooku. A recenzije se itekako čitaju!
Dakle, iznosite samo tačne i proverene informacije.
Istaknite prednosti proizvoda, ali i nagovestite mane.
Mane možete pretvoriti u prednosti kao što je to uradio Volksagen sa svojom bubom koja se 50-tih godina prošlog veka pojavila na američkom tržištu. Njihov čuveni slogan Think small je osvojio američko tržište gde su se do tada prodavali veliki automobili domaće proizvodnje.
Pročitajte više o tome, OVDE.
Uđite u cipele potrošača
Pišite opise proizvoda na internet prodavnici za potrošače! Nek zamisle sebe sa tim proizvodom.
Ne opisujete proizvod po stavkama, već sačinite privlačan opis kako biste povezali svoj proizvod sa potrebama i željama kupca.
Jedinstveni opis proizvoda
Izbegavajte korišćenje opisa proizvoda proizvođača jer njih koristi skoro 95% drugih internet prodanica koje prodaju isti proizvod. Pisanjem sopstvenog opisa proizvoda se razlikujete od istih, plus izbegavate da vas Google kažnjava zbog upotrebe duplog sadržaja.
Tehničke specifikacije proizvoda ne možete menjati, ali za sve druge informacije se potrudite da napišete jedinstavni opis proizvoda koji će vašu internet prodavnicu izdvojiti u odnosu na konkurenciju.
Pružite kupcima brze informacije
Opis vašeg proizvoda treba da bude lagan za čitanje i razumljiv. Ne koristite stručne reči, žargon ili tehničke izraze. Ako prodajete elektronsku opremu, pored opisa proizvoda, sastavite listu karakteristika proizvoda.
Korišćenje humora, da ili ne?
Ako prodajete zabavne proizvode poput štrikanih džempera sa irvasima ili majice sa zabavnim printom, u opis proizvoda na internet prodavnici možete ubaciti humor.
Opis proizvoda treba da bude zabavan i kratak, jer će kupci koji kupuju te proizvode poželeti da ih kupe kako bi usrećili i zabavili druge ili sebe ( verovatno će ih kupovati drugima za poklon ili sebi za poklon ).
Pogledajte na primer ovakav opis proizvoda koji sadrži malu dozu humora:

Međutim, humor ne deluje na sve niše. Na primer, ne treba ga koristiti u opisima proizvoda svih proizvoda.
Uradite On-page optimizaciju opisa proizvoda
Naslovi proizvoda takođe igraju veliku ulogu u optimizaciji proizvoda. Ključno je da pored oznake proizvoda kreirate naslov koji sadrži sve detalje i ključne reči koje bi kupac tražio, ali to ne znači da on treba biti predrugačak.
Npr. Umesto Televizor Brend VRH123, možete isti nasloviti Televizor 42 inča Brend VRH123 4K rezolucije
Na osnovu naslova proizvod sa dobrim opisom, slikama i videom se može pojaviti u pretragama poput „televizor 42 inca“ ili „televizor 4k rezolucije“.
Koristite ključne reči koje su relevantne za vaš proizvod.
Naslov i podnoslovi su takođe važni, obzirom da je h1 tag uglavnom i naziv proizvode (title), to znači da imate prostora za korišćenje podnaslova odnosno h2, h3, h4 tagove.
Meta opisi (meta description)
Google vam omogućava da date jedinstven opis za sve proizvode na internet prodavnici. Najbolji način da to učinite i da budete sigurni da će se prikazati jeste da koristite do 160 karaktera.
Generički opisi koje sam Google odabere nisu baš zanimljivi kupcima
Pravopis i gramatičke greške
Pročitajte opis proizvoda kako biste bili sigurni da nema pravopisnih i gramatičkih grešaka.
Ako pišete opise na engleskom, možete koristiti alat Grammarly da proverite gramatičke greške, za srpski se posavetujete sa kakosepise.com a za sinonime za srpski, hrvatski i slovenski koristite alat kontekst.io
Koristite kvalitetne i realne slike
Bez obzira šta prodajete, slike su važane deo stranica i opisa proizvoda. I one moraju biti optimizovane. Pazite da slike koje koristite nisu lošeg kvaliteta, jer to utiče i može oterati sve potencijalne kupce.
Čak 63% kupaca smatra da je slika proizvoda važnija od opisa ili čak recenzija.
Pored toga opišite vaše slike pomoću Alt taga, opišite sliku na način na koji bi opisali pomenuti proizvod svom prijatelju u par ključnih reči.
Takođe, vodite računa o veličini slika jer one izuzetno mogu usporiti internet prodavnicu, sa druge strane slike male rezolucije neće prikazati sve što treba zato je važno optimizovati slike da ne bi stvorili negativan efekat na kupovinu.
Koristite video klipove
Kad god možete, pokušajte da koristite video da biste učinili da sadržaj proizvoda bude privlačniji. Svi vole video snimke, a neki će radije gledati video nego čitati.
Originalni video bi napravio ogromnu razliku na samom proizvodu i učinio ga jasnijim od ostalih konkurenata.
Video takođe povećava konverzije upravo privlačeći pažnju potencijalnih kupaca. Ako ne možete da napravite svoj video, možete da ga upotrebite od proizvođača vaših proizvoda.
Bez obzira da li ste preuzeli od proizvođača ili stvorili sopstveni, evo nekoliko saveta:
- Ne postavljajte svoje video snimke direktno na svoje servere
- Koristite usluge video hostinga kao što su Vimeo ili YouTube
- Insertujete video na stranice proizvoda
Kako proizvod izgleda kad se podeli na društvenim mrežama
Često su slike proizvoda u odnosu 1:1 uglavnom veličina 600×600 što je dovoljno da se pregleda proizvod npr. na mobilnom telefonu. Međutim kad potencijalni kupci odluče da podele isti kako bi postavili pitanje svojim prijateljima ili određenim grupama, dolazi do problema da proizvod izgleda blago rečeno ružno jer je npr. veličina slike za objavu na Facebooku 1200x628px.

Jednostavno proverite kako će proizvod izgledati na određenim društvenim mrežama.
Facebook – https://developers.facebook.com/tools/debug/
LinkedIn – https://www.linkedin.com/post-inspector/
Twitter – https://cards-dev.twitter.com/validator
Kad za opis proizvoda možemo reči da je loš?
Loš opis proizvoda se ne odnosi mnogo na dužinu teksta, jer nije važan kvantitet već kvalitet opisa.
To je kao kada bi želeli što više teksta za proizvod pa napišemo sledeće: televizor nam služi da gledamo TV kanale ili auto služi da se sa njim prevozimo, jer se podrazumeva.
Kada bi napisali sa ovim televizorom možete omiljene gledati filmove i serije visoke 4K rezolucije i uživati u bogatom spektru boja, e to je već nešto drugačije. Ili sa ovim autom možete putovati danima i leđa vas zbog agronomskom sedišta neće boleti, dok će multimedija uticati da vam putovanje ne bude dosadno. kako vama tako i vašim saputnicima.
Jedan od glavnih nedostataka kod opisa proizvoda je nedovoljna objašnjenost šta su prednosti i mane proizvod, odnosno zašto bi ga trebalo kupiti.
Jedna studija e-trgovine utvrdila je da je 20% neuspešnih internet kupovina potencijalno rezultat nedostajućih ili nejasnih informacija o proizvodu.
Zaključak
Pravila su pravila i uvek postoje izuzeci.
Sve u svemu, opis proizvoda treba da bude kratak i informativan. Treba da sadrži ključne reči kao i reči koje podstiču kupce na akciju.
Testirajte različite formate, uključite i video klip, pišite kraće i duže opise i tako ćete videti na šta vaši potrošači reaguju.
A ako ste testirali različite opise proizvoda, podelite sa nama i drugima svoja iskustva u komentarima ispod.
Pozdrav do sledećeg ponedeljka!
Comment (1)
Odličan tekst. Hvala.